Kampagner til færdselsrelateret førstehjælp
Velkommen til CorHelp inspirationsside. I skal nu forestille jer, at I arbejder for Rådet ved SikkerTrafik, og I har fået til opgave at lave den næste kampagne, for at forebygge trafikuheld med årsagerne:
- Uopmærksomhed
- Ingen sele
- Spirituskørsel
- For høj fart.
I skal i grupper brainstorme forebyggende trafikkampagner og forberede et pitch, hvor I skal kunne fortælle os andre om jeres idé. Hvordan kunne man gribe det an og hvad virker egentlig?
I kan starte med at overveje om jeres kampagne skal være en video, et skilt eller et fysisk tiltag eller noget helt andet. Hvad er fordelen med en video, et skilt* eller et fysisk tiltag?
*Hvis man vil lave et skilt, så prøv at tegn det – så har I noget at vise, når I skal pitche.
Målgruppe
Når I brainstormer kampagnerne skal I bruge den foregående viden fra jeres kursus til kørekort til at vælge en relevant målgruppe for kampagnen, og overveje hvorfor de primært er en risikogruppe. Nogle målgrupper er nemlig mere relevante end andre.
Budget
Jeres budget er tårnhøjt, så tænk gerne stort – hvilke skuespillere kunne være med, hvilken teknologi skal i spil? Og hvordan passer de ind i jeres kampagne?
Inspiration
Det kan være lidt svært at skulle være nytænkende og kreativ, så vi har sammensat lidt inspiration til kampagnerne nedenfor:
Inspiration til uopmærksomhed
Eksempler og statistik fra vores undervisning – brug måske de fire former for uopmærksomhed; visuelle, motoriske, kognitive og auditive.
Et eksempel på en videokampagne:
En familie er kommet alt for sent ud af døren. Der er stress på, og de har både glemt madpakker og skoletasker. Børnene på bagsædet skriger og begynder at slå hinanden.
Mor bliver vred, kigger tilbage på børnene – væk fra vejen og kører direkte ind i et vejtræ. Skærmen bliver sort og der står “ Kør Bil, når du kører bil”
Et eksempel på en App
Man kunne lave en App, hvor man kan slå biltilstand til og undgå at blive forstyrret under kørsel. Den ville have planlagte musik-spillelister og autosvar til beskeder og opkald.
Et eksempel på et skilt
Et skilt, som skal stilles op på landevejene. På skiltet står Mads Mikkelsen og nogle børn, som leger i baggrunden. Der er en talebobbel fra hans mund, hvor der står: “Fokusér på vejen ellers går du glip af legen”
Rådet for SikkerTrafik har med sloganet “Kør bil, når du kører bil” lavet diverse videokampagner, som kan ses her: https://www.sikkertrafik.dk/kampagner/koer-bil-naar-du-koerer-bil
Inspiration til for høj fart
Et eksempel på en sang
Man kunne lave en kampagnesang, som sætter fokus på for høj hastighed. Det kunne være et samarbejde med Gilli med titlen – “Rammer Hastigheden”
Den skal lægges op på de sociale medier, hvor mange unge vil se den.
Et eksempel på et skilt
Et skilt, som skal stilles i små landsbyer. På skiltet er der en familie med små børn. På skiltet står der: “Ik’ gi’ den los – men pas i stedet på os”
Rådet for SikkerTrafik fortæller lidt om fartens betydning for uheld – og her kan I se yderligere videoer: https://www.sikkertrafik.dk/kampagner/saenk-farten
Inspiration til ingen sele
Et eksempel med kampagnevideo
Skærmen er opdelt i to – I venstre side af skærmen viser vi en kvinde, som kører galt med 80 km/t uden sele. Vi ser hvordan hun bliver kastet ud af forruden og ligger livløs ude i et vejkryds.
I højre side af skærmen viser vi den samme kvinde, som kører galt igen dog med sele. Her er hendes skader overfladiske. Vi kan tydelig se at selen har reddet hendes liv.
Et eksempel med et fysisk tiltag
Man kan ikke starte bilen uden, at man har taget selen på.
Et eksempel med et fysisk tiltag
I stedet for den kedelige sorte sele, kunne man dekorere sin egen, så den blev farverig og cool!
Inspiration til alkohol og kørsel
Eksempel med et fysisk tiltag
Ligesom på cigaretpakker med skræmmebilleder, kunne man på ølflasker eller øldåser have et billede af en person, som er kørt galt forårsaget af alkohol. Derudover kunne mobilnummeret til en taxa stå på.
Eksempel på en kampagnevideo
En video, hvor en ung mand vælger at køre fuld hjem fra en fredagsbar på gymnasiet. Man ser hans pårørende vente på ham ved aftensmadsbordet. De kan ikke forstå, hvorfor han ikke et dukket op. Det banker på døren og en politimand ser bedrøvet ud. Seerne ved godt, hvad han nu skal fortælle dem. Der er ingen lyd på. Vi fokuserer kun på deres ansigter. Sloganet kommer op: “Kom sikkert hjem, ring til en ven”
Find mere inspiration stop spritkørsel på: https://www.sikkertrafik.dk/kampagner/stop-spritkoersel